Na świecie każdego dnia dochodzi do ponad 2000 ataków hackerskich – cyberprzestępcy biorą na cel nasze karty płatnicze, konta w portalach społecznościowych oraz inne dane wrażliwe. Łupem internetowych oszustów mogą paść zarówno dane prywatnych użytkowników, jak i przedsiębiorstw. Bezpieczeństwo w sieci staje się zatem istotnym elementem długofalowej strategii, przyczyniając się do ochrony ich wartościowych aktywów, informacji na temat klientów oraz reputacji firmy. Jakie są najczęściej stosowane formy ataków i jak się przed nimi bronić? Podpowiadamy.
Stosowane przez cyberprzestępców techniki nieustannie ewoluują w bardziej wyrafinowane warianty, dostosowując się do rosnącego poziomu świadomości użytkowników oraz zabezpieczeń stosowanych przez producentów oprogramowania oraz systemów informatycznych. Wśród najczęściej stosowanych form ataków, wpływających na firmowe bezpieczeństwo w sieci, warto wymienić m.in.:
Phishing to technika cyberprzestępcza, której celem jest wyłudzenie od użytkownika poufnych danych, takich jak hasła, numery kart kredytowych czy dane osobowe poprzez podszycie się pod wiarygodną osobę lub organizację. Zazwyczaj odbywa się to za pośrednictwem sfałszowanych e-maili, wiadomości lub stron internetowych, które wyglądają jak autentyczne źródła.
Ransomware to rodzaj złośliwego oprogramowania, które szyfruje pliki użytkownika lub cały system operacyjny, a następnie żąda od ofiary zapłaty okupu (często w kryptowalucie) w zamian za klucz deszyfrujący. Nie ma gwarancji, że po zapłaceniu okupu dane zostaną odzyskane.
Ataki typu Man-in-the-Middle (z ang. osoba pomiędzy) to ataki, w których przestępca umieszcza się pomiędzy dwoma stronami komunikującymi się ze sobą w celu przechwycenia i możliwości modyfikacji przesyłanych informacji. Przykłady takich ataków to przechwytywanie i zmienianie wiadomości w komunikatorach internetowych lub przechwytywanie danych transakcyjnych podczas korzystania z bankowości online.
Malware to zbiorcze określenie dla różnych rodzajów złośliwego oprogramowania, które ma na celu uszkodzić, wykraść, zaszyfrować dane lub zainfekować systemy komputerowe. Przykłady malware to wirusy komputerowe, robaki, trojany, ransomware, spyware oraz adware.
Ataki DDoS (Distributed Denial of Service) mają na celu wyłączenie usługi internetowej poprzez przeciążenie jej zasobów, takich jak pasmo przenoszenia lub moc obliczeniowa. Atak DDoS jest zazwyczaj przeprowadzany równocześnie z wielu źródeł, które generują ogromną liczbę zapytań do serwera, co sprawia, że reszta potencjalnych użytkowników nie może z niego korzystać.
Skuteczne zabezpieczanie się przed zagrożeniami w internecie wymaga stosowania wielu rozwiązań, technologii oraz praktyk. Najczęściej podejmowane działania, które mogą drastycznie ograniczyć ryzyko utraty ważnych danych, to m.in.:
Analizy portali zajmujących się cyberbezpieczeństwem nie pozostawiają wątpliwości – to właśnie użytkownik jest najsłabszym ogniwem bezpieczeństwa w sieci. Edukacja i świadomość są kluczowe w obronie przed cyberzagrożeniami, a regularne szkolenia pracowników mogą obejmować edukację na temat metod phishingu i jak ich unikać oraz uświadamianie roli na temat odpowiedniego bezpieczeństwa ustawianych haseł i wzorów postępowania online.
Istotne jest również uświadamianie o zagrożeniach związanych z używaniem niezaufanych aplikacji i stron internetowych oraz informowanie o procedurach postępowania w przypadku stwierdzenia incydentów, związanych z naruszeniem bezpieczeństwa.
Pracownicy powinni być świadomi konieczności przeprowadzania regularnych aktualizacji oprogramowania i systemów operacyjnych oraz instalowania i stosowania rozwiązań antywirusowych i antimalware. Warto również uświadamiać ich na temat zasad działania firewalli i systemów do wykrywania obecności nieuprawnionych użytkowników – cennym wsparciem są również filtry treści oraz narzędzia do blokowania dostępu do szkodliwych stron.
Szyfrowanie to proces przekształcania danych w taki sposób, że są one nieczytelne bez odpowiedniego klucza. Zaszyfrowane dyski komputerów stacjonarnych i laptopów sprawiają, że przechowywane tam dane są zabezpieczone na wypadek utraty urządzenia. Należy pamiętać również o możliwości szyfrowania transmisji danych, np. przy użyciu protokołu SSL/TLS, który chroni informacje przesyłane przez Internet.
Uwierzytelnianie wieloskładnikowe (ang. Multi-Factor Authorization) wymaga od użytkownika podania dwóch lub więcej „dowodów tożsamości” przed uzyskaniem dostępu. Może to być element, potwierdzający jego wiedzę (ustawione hasło) bądź tożsamość (biometria) bądź coś, co należy wyłącznie do niego (token lub telefon). Zastosowanie MFA sprawia, że nawet jeśli hasło dostanie się w niepowołane ręce, atakujący będzie potrzebował dodatkowego dowodu tożsamości.
Prawo i regulacje odgrywają ważną rolę w ochronie danych. Organizacje muszą przestrzegać przepisów o ochronie danych, takich jak RODO w Unii Europejskiej oraz powinny mieć opracowane i wdrożone polityki bezpieczeństwa oraz procedury reagowania na incydenty. Dopełnieniem tych działań powinny być regularne audyty bezpieczeństwa i testy, które pozwolą zidentyfikować i naprawić wszelkie luki w zabezpieczeniach.
Podsumowując, bezpieczeństwo w sieci to wypadkowa technologii, ludzi i procesów. Zarówno świadomość pracowników, jak i stosowanie technicznych środków ochrony, mają kluczowe dla utrzymania integralności i bezpieczeństwa przedsiębiorstwa w cyberświecie. Ochrona firm, ich klientów i reputacji w dynamicznie zmieniającym się świecie cyfrowym jest absolutnie nieoceniona.
Oferowane przez nas narzędzia z rodziny Documaster posiadają szereg funkcjonalności, mających zapewnić kompleksową ochronę danych osobowych. Nasze oprogramowanie posiada certyfikat ISO/IEC 27001, czyli międzynarodowego standardu, który określa wymagania dla systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji. Rozwijane przez Euroimpex oprogramowanie może być stosowane w każdej branży, gdzie ochrona danych osobowych ma kluczowe znaczenie. Nie zwlekaj – już dziś skontaktuj się z naszymi specjalistami i zobacz, jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci swojej firmy.