Ocieplenie klimatu jest nieuniknione. Od każdego z nas zależy, o ile wzrośnie temperatura na Ziemi w ciągu najbliższych dziesięcioleci i czy nasza cywilizacja będzie w stanie to przetrwać. Duża odpowiedzialność ciąży na firmach i instytucjach, których działalność ma większy wpływ na środowisko. Jak zmniejszyć ślad węglowy w firmie, urzędzie, placówce edukacyjnej?
Tym, od czego należy zacząć, jest audyt ekologiczny. To wnikliwa ocena wpływu działalności instytucji na środowisko oraz jej ślad węglowy. Audyt pozwala m.in. wykryć obszary, w których firma marnotrawi energię, która w Polsce nadal w ponad 70% pochodzi ze spalania węgla. To oczywiste, że żadna firma i instytucja nie jest w stanie funkcjonować bez urządzeń biurowych. Szczegółowy audyt ekologiczny wydruków wykazuje, ile CO2 i innych substancji szkodliwych dla środowiska emitują urządzenia wielofunkcyjne i drukarki. Wskazuje ponadto, ile marnuje się papieru, a także ile elektrośmieci powstaje w związku z eksploatacją i serwisem tych urządzeń. Są to niezwykle cenne informacje, na podstawie których można opracować plan naprawczy.
Następstwem audytu ekologicznego jest optymalizacja ekologiczna, czyli zmniejszenie śladu węglowego. Jest to proces, który wymaga wprowadzenia nowych procedur, wzmożonej kontroli, a także często reorganizacji i dostosowania urządzeń biurowych do ekologicznych norm i standardów. Z pozoru czasochłonna optymalizacja okazuje się prosta i do tego wiąże się z ogromnymi korzyściami. W zależności od tego, jak ambitne cele postawi przed sobą przedsiębiorstwo lub instytucja, możliwe jest zmniejszenie śladu węglowego o od 30 do 50%. W przypadku optymalizacji ekologicznej urządzeń biurowych możliwe jest prawie całkowite obniżenie emisji CO2, dzięki wprowadzeniu odnawialnych źródeł energii jako zasilania dla maszyn. Jeden panel jest bowiem w stanie wytworzyć energię wystarczającą do pracy kilku dużych atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych. Dodatkowym, niezaprzeczalnym atutem zmniejszenia śladu węglowego jest obniżenie kosztów związanych ze zużyciem energii, czy też eksploatacją i naprawą przestarzałych, niewydajnych urządzeń.
Specjalne oprogramowanie Documaster nie tylko wspomaga cały proces audytu i optymalizacji, ale niesie wymierne korzyści związane z obiegiem dokumentów i ich bezpieczeństwem. Wybrane aplikacje wprowadzają np. monitoring wszystkich wydruków, dzięki czemu możliwe jest jednoczesne kontrolowanie zasadności wykonywanych wydruków oraz zapotrzebowania na papier, tusz lub toner. Ponadto aplikacje wprowadzają wydruk poufny, podążający oraz monitorują stan techniczny maszyn. Jest to szczególnie istotna funkcjonalność w instytucjach, w których urządzenia muszą działać bez przestojów.
W Internecie dostępnych jest wiele kalkulatorów śladu węglowego. Można by zatem uznać, że zastosowanie ich wystarczy do oszacowania ilości ton CO2 produkowanych przez firmę czy też instytucję w ciągu roku. W rzeczywistości jednak kalkulatory dają bardzo okrojone i dość hipotetyczne wyniki. Tylko w przypadku urządzeń biurowych istnieją kolosalne różnice w produkcji CO2, uzależnione zarówno od technologii, jak i wydajności urządzeń. Na przykład urządzenia atramentowe mają znacznie mniejszy ślad węglowy, niż urządzenia laserowe. Z kolei im lepsze parametry posiada urządzenie laserowe, tym mniejsza produkcja CO2. Dlatego tak bardzo istotne jest odpowiedzialne podejście do sprawy i wykonanie rzetelnego audytu. Jak się bowiem okazuje, procentuje to nie tylko zmniejszeniem śladu węglowego firmy, ale także znaczącymi oszczędnościami.