Dzięki badaniom nad ludzkim mózgiem wiemy, że efektywność przyswajania wiedzy nie zależy od indywidualnych możliwości ucznia, ale w znacznym stopniu od metod nauczania. Neurodydaktyka to nowa dziedzina nauki badająca, w jaki sposób wykorzystać wiedzę o funkcjonowaniu mózgu do zoptymalizowania procesów edukacyjnych. W praktyce – jak dostosować metody oraz formy nauczania do naturalnych predyspozycji ludzkiego umysłu.
Podczas zdobywania nowych informacji w mózgu tworzą się nowe połączenia neuronowe. Aby zdobyte informacje przekuć w wiedzę, należy umacniać połączenia neuronowe poprzez powtarzanie, uzupełnianie informacji lub poprzez praktykę. W tym kontekście powiedzenie „zakuć, zapomnieć” staje się wymowną antytezą. Jak bowiem dowodzą badania z dziedziny neurodydaktyki, efektywna nauka polega na umacnianiu połączeń neuronowych w przyjazny dla mózgu sposób. Nie opłaca się zatem wkuwać wiedzy na pamięć, ponieważ bez odpowiedniego wzmacniania wiedzy – z czasem i tak wkute informacje pójdą w niepamięć.
Zatem, jak uczyć, aby optymalnie wykorzystywać potencjał ludzkiego mózgu do budowania trwałych połączeń neuronowych? Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie, ale bez wątpienia istotne jest właściwe podawanie wiedzy, a następnie jej wzmacnianie.
Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie, ale bez wątpienia istotne jest właściwe podawanie wiedzy, a następnie jej wzmacnianie. Na szczęście współcześni edukatorzy mają możliwość korzystania z nowych technologii, które umożliwiają wykorzystywanie narzędzi IT wspierających nauczanie. Takim rozwiązaniem jest Documaster Campus – platforma edukacyjna, która została stworzona w oparciu o odkrycia neurodydaktyki. To program do nauki zdalnej, stacjonarnej oraz hybrydowej, który wykorzystuje zdobycze technologii w celu usprawnienia pracy nauczyciela i jednocześnie sprawia, że nauka jest efektywna i przyjemna dla ucznia.
Documaster Campus pełni funkcję elektronicznego tornistra – wciąż rozbudowywanej bazy wiedzy, z której mogą korzystać zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Użytkownicy mogą korzystać ze wszystkich materiałów edukacyjnych online, za pomocą laptopów, tabletów, smartfonów w domu, czy też tablic i monitorów interaktywnych w klasie. Co więcej, mogą te materiały drukować i skanować bezpośrednio po zalogowaniu do systemu za pomocą zintegrowanych urządzeń wielofunkcyjnych. To oprogramowanie edukacyjne umożliwia nie tylko prowadzenie efektywnych lekcji stacjonarnych oraz lekcji zdalnych (wideo). Dzięki specjalnie zaprojektowanym funkcjom, pozwala też realizować je w oparciu o wskazania neuroedukacji.
Jedną z nich jest metoda kształcenia wyprzedzającego, opisana szerzej przez Profesora Stanisława Dylaka. Celem tej metody jest aby uczeń jeszcze przed rozpoczęciem lekcji zapoznał się z tematem lekcji i przyswoił najważniejsze informacje. Aby tak jednak się stało, uczeń musi czuć motywację oraz zainteresowanie tematem. Doświadczenia, badania oraz rekomendacje tego naukowca zostały wykorzystane przy tworzeniu funkcjonalności Documaster Campus. Dzięki temu oprogramowanie umożliwia stosowanie tej niezwykle efektywnej metody nauczania zarówno podczas lekcji stacjonarnych, jak i w trybie zdalnym, w bardzo atrakcyjny dla uczniów sposób.
Kolejną metodą, która silnie wzmacnia przyswajanie i kotwiczenie wiedzy jest metoda klasy odwróconej. To metoda wywodząca się z kształcenia wyprzedzającego, w myśl której to uczniowie tłumaczą na lekcji zadane zagadnienia. Rolą nauczyciela jest zaś moderowanie dyskusji oraz naprowadzanie jej na odpowiednie toru. I tutaj doskonale sprawdza się Documaster Campus, które umożliwia nauczycielowi przesłanie uczniom zagadnień i karty pracy, a im z kolei szybkie wyszukanie potrzebnych informacji w Repozytorium systemu. Funkcje inteligentnej, semantycznej wyszukiwarki sprawiają, że w zaledwie kilka sekund uczeń otrzymuje wyselekcjonowane informacje, na podstawie których może przygotować się do lekcji.
Nieustający i dynamiczny postęp technologiczny stawia przed współczesną edukacją nowe wyzwania. Niewątpliwie jednym z nich jest zastosowanie współczesnej wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu i zastosowanie jej w szkolnictwie. Z pewnością pomoże w tym wykorzystanie Documaster Campus, które już od 20 lat jest rozwijane na rzecz efektywnej edukacji – dowiedz się więcej o naszym oprogramowaniu.