Zarządzanie przedsiębiorstwem w dużej mierze polega na mądrym zarządzaniem wydatkami. Każde przedsiębiorstwo powinno optymalizować koszty i szukać oszczędności. Od czego zacząć? Pierwszym krokiem w tym kierunku jest analiza kosztowa.
Analiza kosztowa, inaczej zwana też audytem kosztów, to szereg analiz i badań, które pozwalają szczegółowo określić wydatki przedsiębiorstwa. Dotyczy wielu aspektów działania firmy, przy czym najczęściej są to: komunikacja, transport, utrzymanie biura, utrzymanie urządzeń biurowych, zużycie prądu. Kompleksowa analiza kosztów powinna zawierać także audyt środowiskowy, dotyczący kosztów środowiskowych. Okazuje się, że są one nierozłącznie związane z oszczędnościami. Na przykład obniżenie zużycia prądu oraz mniejsza eksploatacja przynoszą wymierne korzyści w obu aspektach. Dobrą praktyką jest wykorzystanie systemów informatycznych, które automatyzują audyt. Takie oprogramowanie stworzyła nasza firma i jest ono wykorzystywane nie tylko podczas analizy kosztowej, ale także później – do optymalizacji.
Nie ma szczegółowych kryteriów, na postawie których przedsiębiorstwo powinno zdecydować o przeprowadzeniu audytu kosztów. Każda firma, która dba o finanse, powinna analizować wydatki i wyciągać z nich właściwe wnioski, dążące do oszczędności. Są jednak obszary działalności przedsiębiorstw, które mogą generować znaczące koszty, a często pozostają pomijane w analizach. Jest to między innymi wykorzystanie urządzeń biurowych.
Obecnie wysoko zaawansowane technicznie urządzenia wielofunkcyjne potrafią jednocześnie drukować, kopiować i skanować z prędkością kilkudziesięciu, a nawet kilkuset stron na minutę! Te imponujące możliwości usprawniają i przyspieszają pracę w niejednym przedsiębiorstwie i instytucji publicznej. Wszystko ma jednak swoją cenę – im szybsze i wydajniejsze urządzenie, tym wyższy koszt zakupu. Z drugiej strony mamy nieco wolniejsze, starsze urządzenia, których cena nabycia jest dużo niższa, ale zużycie prądu, wymiana części zamiennych, eksploatacja – znacznie bardziej kosztowna. Nie zapominajmy o materiałach eksploatacyjnych: tuszach, tonerach, które różnicą się ceną i trwałością, o papierze i częściach zamiennych. Niedostosowany do potrzeb użytkowników sprzęt może generować duże wydatki, których analiza kosztowa pozwala uniknąć.
Celem analizy kosztowej jest dokładne zbadanie wszystkich wydatków oraz zdiagnozowanie obszarów, które generują nadprogramowe wydatki. Jest to pierwszy i nieodzowny krok do opracowania planu optymalizacyjnego. Każda analiza powinna zostać przeprowadzona indywidualnie przez ekspertów posiadających kompetencje i uprawnienia. W rezultacie rzetelnej analizy, możliwa jest optymalizacja kosztów, przynosząca znaczące oszczędności. W zależności od skali przedsiębiorstwa oraz obszaru działalności, przeprowadzona przez nas analiza kosztów pozwala oszczędzić między 30 a 50% w skali roku.