Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?
  • Urządzenia
    • Urządzenia wielofunkcyjne
    • Drukarki laserowe
    • Drukarki atramentowe
    • Poleasingowe drukarki i urządzenia MFP
  • Oprogramowanie
    • Documaster Campus – platforma edukacyjna
    • Documaster – oprogramowanie dla firm
    • Documaster – oprogramowanie dla administracji
  • Usługi
    • Audyt ekologiczny
    • Audyt kosztów w firmie
    • Optymalizacja ekologiczna
    • Optymalizacja kosztów
    • Szkolenia
  • Serwis
  • Dotacje
    • Dotacje dla firm
      • REACT-EU dla firm z woj. łódzkiego
    • Dotacje dla szkół
    • Dotacje dla uczelni wyższych
    • Dotacje dla samorządów
      • Konkurs Cyfrowa Gmina
      • Cyfrowy powiat – jak pozyskać dotację na cyfryzację powiatu?
      • Polski Ład
  • Kontakt
    • O nas
    • Referencje
  • Blog
  • English
  • Deutsch
  • Strona główna
  • Edukacja
  • Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?
Analiza kosztowa w przedsiębiorstwie
Oszczędności w przedsiębiorstwie. Pierwszy krok: analiza kosztowa
2 września 2021
Program do zarządzania firmą
Wybieramy najlepszy program do zarządzania firmą w 4 krokach
20 września 2021

Neurodydaktyka i edukacja zdalna. Jak wykorzystać neurodydaktykę podczas lekcji online?

Opublikowane przez Małgorzata at 7 września 2021
Kategorie
  • Edukacja
  • Metody nauczania
  • Neurodydaktyka
  • Zdalna edukacja
Tagi
  • documaster campus
  • edukacja zdalna
  • kształcenie wyprzedzające
  • lekcje online
  • neurodydaktyka
  • platforma edukacyjna
Edukacja zdalna i neurodydaktyka w szkole

Edukacja zdalna to jeden z najpopularniejszych terminów, jaki pojawia się od 2020 r. w kontekście edukacji i nauczania. Wiele wskazuje na to, nawet po tzw. pandemii, w wielu szkołach co najmniej część lekcji będzie odbywała się online. Okazuje się, że neurodydaktyka i zdalna edukacja mogą iść w parze, a wykorzystanie neurodydaktyki znacząco wpływa na efektywność przyswajania wiedzy online.

Edukacja zdalna oparta na efektywnym przyswajaniu wiedzy

Zacznijmy od przypomnienia, czym właściwie zajmuje się neurodydaktyka. Jest to sposób nauczania, którego celem jest dopasowanie metod i narzędzi do potrzeb ludzkiego mózgu. Innymi słowy, jest to dydaktyka, która koncentruje się na efektywności procesu uczenia się, jaki zachodzi w ludzkim mózgu. Dzięki współczesnej wiedzy na temat pracy ludzkiego mózgu wiemy już, jakie metody umożliwiają skuteczne uczenie się i zapamiętywanie. Neurodydaktyka pomaga w procesie trwałego zapamiętywania i uczenia się m.in. dzięki nauczaniu poprzez skojarzenia oraz poprzez praktykę. Wiele z tych metod jest możliwych do zaczerpnięcia w lekcjach zdalnych. Dzięki temu także edukacja zdalna może adaptować techniki i metody nauczania, które najbardziej stymulują ludzki mózg.

Jakie metody, taka edukacja zdalna

Jakość zdalnej edukacji i jej efektywność w znaczącym stopniu zależy od metod dydaktycznych zastosowanych przez nauczyciela. Lekcja online polegająca na prowadzeniu wykładu przez gadającą głowę to negatywny przykład tego, jak nie powinno się nauczać online. Neurodydaktyka tymczasem może stanowić doskonałą inspirację do wprowadzenia elementów aktywizujących uczniów. Ponieważ jedną z podstaw neurodydaktyki jest wzmocnienie procesu zapamiętywania, warto korzystać z metod, które pogłębiają zapamiętywanie. Jedną z metod, którą bardzo łatwo można zaadaptować w edukacji zdalnej, jest metoda kształcenia wyprzedzającego.

Kształcenie wyprzedzające w edukacji zdalnej

W pierwszym etapie – aktywizacji – uczniowie zgłębiają temat jeszcze przed lekcją, wykorzystując do tego dostępne, pozaszkolne narzędzia. Może to być szybka dyskusja pod koniec innej lekcji online, albo rozmowa z domownikami, przywołanie dotychczasowej wiedzy lub skojarzeń na dany temat. Następnym etapem jest przetwarzanie, które powinno odbyć się jako przygotowanie do lekcji. Wystarczy, że nauczyciel udostępni na platformie zdalnego nauczania materiały dotyczące danego zagadnienia, a zadaniem uczniów jest przygotowanie na ten temat krótkiej notatki na lekcję. W tym przypadku uczniowie mogą pracować zarówno samodzielnie, jak i w grupach. Następny etap – systematyzacja – powinna odbyć podczas lekcji online. Uczniowie na forum prezentują swoje notatki, a nauczyciel uzupełnia brakujące informacje. W ostatnim etapie – ocenie i ewaluacji – uczniowie powinni móc kilkakrotnie, w różnych odstępach czasu, dokonać powtórzenia informacji i oceny, czy ich wiedza w temacie pogłębiła się. Dzięki zastosowaniu tej metody można przeprowadzić ciekawą lekcję online, z zastosowaniem multimediów, wykorzystaniem pracy zdalnej zarówno podczas wideolekcji, jak i w domu. Uczniowie mają także możliwość pracy w grupie, która w przypadku edukacji zdalnej często bywa zaniedbywana.

Neurodydaktyka poleca multimedia i angażujące materiały dydaktyczne

Jak widać, zdalna edukacja nie musi być nudna. Tym, co dodatkowo może wpłynąć na jej efektywność, są atrakcyjne treści, dostosowane do potrzeb uczniów. Współcześni uczniowie mają inną percepcję niż uczniowie sprzed czasów powszechnie dostępnego Internetu. Tym samym przyswajanie wiedzy jest bardziej efektywne, jeśli lekcja jest oparta o atrakcyjne dla współczesnych uczniów materiały. Multimedialne treści, ikonografiki, podcasty, filmy – są znacznie bardziej efektywne niż dokumenty tekstowe. Edukacja zdalna musi zatem wykorzystywać wszystkie pozytywne zdobycze techniki, aby angażować ucznia w proces nauczania.

Platforma edukacyjna, z którą edukacja zdalna jest efektywna i przyjemna

Oprogramowaniem edukacyjnym, które umożliwia wygodne wykorzystywanie dowolnych materiałów cyfrowych, a także prowadzenie lekcji zdalnych za pomocą metod takich jak kształcenie wyprzedzające, jest Documaster Campus. Platforma powstała pod okiem naukowców, pedeutologów, jak również nauczycieli i praktyków. Procesy oraz funkcjonalności platformy w znaczącym stopniu zostały podyktowane przez neurodydaktykę oraz efektywne metody nauczania. Dzięki temu edukacja zdalna może być równie efektywna, jak lekcje prowadzone w klasie.

Share
0
Małgorzata
Małgorzata

Powiązane posty

Program do lekcji zdalnych
24 lutego 2022

Co powinien uwzględniać dobry program do lekcji zdalnych?


Czytaj więcej
przekwalifikowanie zawodowe
22 listopada 2021

Przekwalifikowanie zawodowe – jak może Ci w tym pomóc oprogramowanie edukacyjne?


Czytaj więcej
Oprogramowanie edukacyjne Documaster Campus
25 października 2021

Oprogramowanie edukacyjne – inwestycja, na której zyska każda szkoła


Czytaj więcej

Komentarze są wyłączone.

  • → Polityka Prywatności i Plików cookies
  • → Polityka Bezpieczeństwa Informacyjnego
  • → Administrator danych osobowych
  • → FAQ
  • → Pomoc zdalna
  • → Extranet dla Partnerów
  • → Reklamacje dla Partnerów
  • → Serwis B2B
  • → Dotacje dla edukacji
  • → Dotacje dla firm
  • → Ekologia
  • → Kontakt

ul. Mydlana 3B
51-502 Wrocław
Polska

+48 71 78 48 101
+48 71 78 48 120
+48 71 78 48 115 sekretariat@euroimpex.pl


  • Brak dostępnych tłumaczeń dla tej strony