Nauczanie to jedno z najtrudniejszych i najbardziej odpowiedzialnych zadań. Wymaga nie tylko kompetencji i naturalnych zdolności do przekazywania wiedzy. By efektywnie uczyć konieczne są także umiejętności, znajomość metod edukacyjnych oraz wykorzystanie najnowszych badań naukowych. Współczesne badania nad efektywnością przyswajania wiedzy dowodzą, że metody, które najbardziej się sprawdzają, muszą być dostosowane do biologicznego funkcjonowania ludzkiego mózgu. Dlatego neurodydaktyka w szkole powinna opierać się na uczeniu, które jest przyjazne dla mózgu i optymalnie wykorzystuje jego potencjał.
Kluczową kwestią jest dopasowanie metod nauczania do potrzeb uczniów oraz rodzaju przedmiotu. Zgodnie z zasadami neurodydaktyki, nauka powinna wykorzystywać naturalne predyspozycje ludzkiego mózgu. Udowodniono, że mózg uczy się poprzez: zmysły, doświadczenie, ruch, zabawę, ciekawość (stawianie pytań) oraz – szczególnie w przypadku najmłodszych dzieci – naśladowanie. Nie ma zatem sensu wkuwanie na pamięć, ponieważ aby rzeczywiście się czegoś nauczyć, trzeba wytworzyć trwałe połączenia neuronowe. A te powstają tylko dzięki zdobywaniu nowych doświadczeń, powtarzaniu, praktykowaniu i rozwijaniu wiedzy oraz umiejętności. Istotnym elementem jest również powiązywanie tego, co już znane z zupełnie nową wiedzą. Zadaniem edukatora jest zatem jednoczesne podanie nowej wiedzy jak i utrwalenie tego, co już uczeń wie. Wymaga to kreatywności, a także odwagi, by wyjść ze standardowej szkolnej rutyny. Nie ma wątpliwości, jak duże korzyści może przynieść neurodydaktyka w szkole. Na szczęście istnieją narzędzia, które pomagają zastosować ją w praktyce.
Doskonałym wsparciem efektywnego nauczania, jest platforma edukacyjna Documaster Campus Zaczęło powstawać już 20 lat temu, a od przeszło 8 lat przy jego rozwijaniu uczestniczą naukowcy oraz praktycy różnych szczebli edukacji (od przedszkola, przez szkołę podstawową, średnią, aż do wykładowców szkół wyższych i uniwersytetów). Właśnie dzięki współpracy z naukowcami i edukatorami, system został stworzony tak, aby wspierał realizację efektywnych metod nauczania. Ogromną inspiracją stały się osiągnięcia neurodydaktyki, dlatego wszystkie funkcje systemu zostały stworzone zgodnie z jej zasadami. Ale do rzeczy.
Documaster Campus wykorzystuje najnowszą wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, a także badania socjologiczne na temat współczesnej młodzieży. To doskonałe narzędzie zarówno dla początkujących, jak i praktykujących neurodudaktykę w szkole. Nie ulega wątpliwości, że uczeń XXI w. inaczej przetwarza informacje, niż chociażby uczniowie sprzed czasów powszechnego dostępu do Internetu i technologii. Współcześni uczniowie żyją w czasach obrazkowych – statyczny podręcznik wypełniony treścią nie może być dla nich podstawą do nauki. Oprogramowanie Documaster proponuje nowy sposób wykorzystania e-podręczników, który pozwala uczniom i nauczycielom rozbudowywać zdobywaną wiedzę w trakcie nauki. Ponadto zawiera cyfrową bazę uporządkowanej, aktualnej, prawdziwej i sprawdzonej wiedzy najwyższej jakości. Uczeń może korzystać z niej online, jak i offline, po pobraniu materiałów edukacyjnych na swoje urządzenie. Może nawet wydrukować wybrane pliki, ponieważ system jest zintegrowany z urządzeniami wielofunkcyjnymi.
W Repozytorium Documaster Campus znajdują się audiobooki, e-booki, filmy edukacyjne, kursy, grafiki, schematy, e-podręczniki i e-skrypty, podane w zupełnie nowy, przyjazny dla ucznia sposób. Współczesnego ucznia cechuje wielozadaniowość, ale także większa pragmatyczność w ocenie pozyskiwanych informacji. W związku z tym semantyczna wyszukiwarka systemu została zaprojektowana tak, aby filtrować treści kontekstowo. Dzięki temu uczeń po wpisaniu szukanej frazy otrzyma w wynikach najbardziej dopasowane treści spośród ogromnej bazy materiałów cyfrowych.
Nasze oprogramowanie dla szkół umożliwia uczniowi korzystanie z materiałów dostępnych w Repozytorium, zasobów udostępnianych przez nauczyciela oraz koleżanki i kolegów. Każdy uczeń gromadzi ponadto własne notatki i materiały naukowe w prywatnym folderze. Własne foldery ucznia do każdego przedmiotu umożliwiają stworzenie bardzo jasnej i przejrzystej struktury dla zdobywanej wiedzy, co – zgodnie z aktualną wiedzą z zakresu neurodydaktyki – ma ogromne znaczenie w procesie powtarzania informacji i trwałego zapamiętywania.
Wszystkie materiały edukacyjne – te wypracowane w grupie, podczas lekcji, czy też samodzielnie przez ucznia, pozostają dostępne w folderach przez cały czas kształcenia, od przedszkola aż po dorosłość. Pozwala to nie tylko na systematyczne budowanie wiedzy i jej powtarzanie, a zatem tworzenie trwałych połączeń neuronowych. Umożliwia to również kształcenie ustawiczne, ponieważ na każdym etapie edukacji użytkownik posiada dostęp do wszystkiego, czego nauczył się w przeszłości.
Rok 2020 r. udowodnił, jak bardzo elastyczni muszą być nauczyciele oraz uczniowie. Niezaprzeczalną zaletą oprogramowania Documaster Campus jest to, iż jest efektywne zarówno podczas lekcji stacjonarnych, jak i zdalnych. Podczas zajęć w klasie materiały edukacyjne są odtwarzane za pomocą monitora lub tablicy interaktywnej oraz laptopów. Ponadto, uczniowie i nauczyciele mogą wszystko drukować do lekcji, a następnie skanować, by np. zamieścić w folderze klasy efekty pracy na lekcji. Podczas lekcji zdalnych, uczniowie pod wodzą nauczyciela realizują zadania udostępniane im w folderze klasy, korzystając z dowolnych urządzeń – komputerów czy też tabletów i smartfonów. Nieograniczone czasowo, bezpieczne widerozmowy pozwalają odbywać lekcje zdalne zgodnie z planem, a także łączyć się uczniom między sobą. Zatem bez względu na to, czy lekcja odbywa się w klasie czy też zdalnie, uczniowie wykorzystują najważniejsze funkcje oprogramowania w ten sam efektywny sposób. Co więcej – oprogramowanie zawiera instrukcje i scenariusze dla nauczyciela, jak realizować lekcje z wykorzystaniem metod nauczania (takich jak np. klasa odwrócona) zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie.
Za sprawą technologii obecnej od najmłodszych lat życia, współcześni uczniowie potrafią świetnie wykorzystywać jej zdobycze do uczenia się. Lepsza koordynacja ręka – oko, szybsze wyszukiwanie potrzebnych informacji – to tylko przykłady atutów, jakie posiada pokolenie internetowe. Za zmianami w społeczeństwie musi iść zmiana systemu nauczania – dostosowanego do realiów oraz potrzeb współczesnych uczniów. Neurodydaktyka w szkole, jako podejście nastawione na optymalne wykorzystanie możliwości umysłowych, może niebawem stać się powszechną podstawą dla metodyki nauczania. Póki co możliwe jest jej wykorzystanie dzięki kreatywnym i ambitnym nauczycielom oraz innowacyjnemu oprogramowaniu – Documaster Campus.