Zdalne nauczanie weszło na stałe do polskich szkół. Mimo, że prowadzone jest od wiosny 2020 r. , nadal przysparza nauczycielom i uczniom wielu problemów. Wśród kluczowych trudności, na jakie zwracają uwagę nauczyciele są: problemy związane z obsługą narzędzi, brak lub niskie kompetencje cyfrowe, trudność z utrzymaniem uwagi uczniów. Jaki program do lekcji zdalnych wybrać, żeby nauczać efektywnie, łatwo i ciekawie? Oto kilka wskazówek, na które konieczne trzeba zwrócić uwagę.
Lekcje w trybie zdalnym to ogromne wyzwanie dla nauczycieli, którzy muszą zmienić metodykę nauczania i sposób prowadzenia zajęć. Nie jest to proste i wielu nauczycieli do tej pory doszkala się w poszukiwaniu satysfakcjonujących metod. Ale nie zapominajmy o uczniach! Dla wielu z nich, zwłaszcza dla uczniów klas 1-3 obsługa komputera oraz programów jest powyżej ich kompetencji. Oprócz wieku, przeszkodą mogą być także różnice w rozwoju oraz dostępie do narzędzi cyfrowych. Dlatego należy zadbać, aby program do lekcji zdalnych był bardzo prosty w obsłudze dla uczniów oraz opiekunów. W trakcie nauczania zdalnego, wielu uczniów może liczyć tylko na pomoc rodziców, dziadków, starszego rodzeństwa lub innych opiekunów. Przydatne okażą się także tutoriale i instrukcje obsługi.
Jeśli lekcje odbywają się zdalnie, nauczyciele i uczniowie powinni mieć nie mniejszy dostęp do wszelkich materiałów edukacyjnych jak podczas tradycyjnych lekcji. Dobry program do lekcji zdalnych powinien zawierać bazę materiałów, z których będą mogli korzystać uczniowie podczas zajęć, bez rozpraszania się. Takie repozytorium zawiera oprogramowanie Documaster Campus, w którym znajdują się m.in. e-podręczniki, encyklopedie, lektury, ćwiczenia i zadania do lekcji, gotowe scenariusze lekcji, edukacyjne filmy i podcasty, zasoby innych szkół i wyższych uczelni, itd. Każda szkoła może dodatkowo zasilać repozytorium własnymi zasobami, a każdy użytkownik – uczeń i nauczyciel – dodawać swoje pliki. Dzięki temu zarówno podczas lekcji jak i podczas odrabiania pracy domowej uczniowie mogą znaleźć wszystkie potrzebne informacje i materiały w jednym miejscu. Z Repozytorium chętnie korzystają też nauczyciele, wykorzystując gotowe scenariusze do lekcji i wszelkie przydatne materiały do prowadzenia ciekawych i angażujących lekcji zdalnych.
Chyba nikt nie ma wątpliwości co to tego, że lekcja zdalna powinna odbywać się zgodnie z harmonogramem za pomocą połączenia wideo. Mimo, że na początku pandemii wiele lekcji zdalnych odbywało się za pomocą e-maila, dziś jest to po prostu niedopuszczalne. Podczas lekcji zdalnej, tak samo jak podczas lekcji w klasie, nauczyciel musi mieć możliwość wytłumaczenia uczniom problemu, a uczniowie – zadawania pytań. Taka interakcja jest możliwa tylko za pośrednictwem wideolekcji. Zaplanowanie i dołączenie do lekcji musi być maksymalnie łatwe w obsłudze, a połączenie bezpieczne. Documaster Campus zapewnia szyfrowane, bezpieczne połączenia wideo, które ponadto nie są limitowane czasowo. Osobami uczestniczącymi w lekcji mogą być tylko uczniowie i nauczyciele, dzięki czemu bardzo łatwo sprawdzić frekwencję podczas zajęć.
Lekcje zdalne są jedyną alternatywną kontynuacji nauczania w sytuacjach kryzysowych, takich jak pandemia. Ale nic nie zastąpi tradycyjnych lekcji. Pewne jest, że systemem, który będzie obowiązywał w szkołach jest nauka hybrydowa. Dlatego program do lekcji zdalnych powinien być również przydatny podczas lekcji w klasie. Takie zastosowanie ma właśnie Documaster Campus, ponieważ jeszcze długo przed pandemią, był wykorzystywany jako elektroniczny tornister oraz wsparcie dla tradycyjnych metod nauczania.
To wszechstronne oprogramowanie umożliwia jednoczesne prowadzenie lekcji w klasie i zdalnie, z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania, jak np. klasa odwrócona. Umożliwia korzystanie ze wszystkich materiałów edukacyjnych w klasie za pomocą tablicy interaktywnej, projektora czy też monitorów. Integracja systemu z urządzeniami wielofunkcyjnymi pozwala ponadto drukować i kopiować materiały do lekcji, np. sprawdziany, zadania, itp. A funkcja skanowania bezpośrednio do Repozytorium – dokumentować projekty oraz zadania powstałe na lekcji i zamieszczać ich cyfrowe wersje w systemie. Documaster Campus to perspektywiczna inwestycja, która znajduje zastosowanie w każdej z form nauczania.
Wybierając odpowiedni program do edukacji zdalnej, warto wziąć pod uwagę szeroką perspektywę kształcenia. Wspomniany program do lekcji zdalnych, hybrydowych i tradycyjnych, Documaster Campus, pozwala realizować koncepcję lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie. System jest dostosowany do wszystkich poziomów kształcenia – od przedszkola, po szkołę podstawową, średnią, studia, uniwersytety trzeciego wieku oraz kształcenie ustawiczne:
Dzięki temu uczniowie korzystający z Documaster Campus mogą śledzić proces nauczania od samego początku. Oznacza to, że np. maturzyści mogą nie tylko powtórzyć materiał do matury, ale też wrócić do swoich lekcji i postępów w podstawówce. Każdy uczeń może także budować swoje prywatne e-portfolio oraz bazę wiedzy niezależnie od programu szkolnego. Może więc zamieszczać też materiały z zajęć dodatkowych, korepetycji oraz projektów pozaszkolnych.
To nie tajemnica, że szkoły jako instytucje podlegające samorządom rzadko stać na duże inwestycje w oprogramowanie i sprzęt. Dlatego warto skorzystać z grantów i dotacji dla szkół, które pozwalają wdrożyć odpowiednie oprogramowanie i urządzenia. Documaster Campus od lat jest z powodzeniem wdrażany dzięki bezzwrotnym, stuprocentowym dotacjom, w czym pomaga zespół wykwalifikowanych ekspertów. Chcesz dowiedzieć się, jak otrzymać dotację na oprogramowanie Documaster Campus i zintegrowane z nim urządzenia? Skontaktuj się z nami.