Edukacja zdalna to jeden z najpopularniejszych terminów, jaki pojawia się od 2020 r. w kontekście edukacji i nauczania. Wiele wskazuje na to, nawet po tzw. pandemii, w wielu szkołach co najmniej część lekcji będzie odbywała się online. Okazuje się, że neurodydaktyka i zdalna edukacja mogą iść w parze, a wykorzystanie neurodydaktyki znacząco wpływa na efektywność przyswajania wiedzy online.
Zacznijmy od przypomnienia, czym właściwie zajmuje się neurodydaktyka. Jest to sposób nauczania, którego celem jest dopasowanie metod i narzędzi do potrzeb ludzkiego mózgu. Innymi słowy, jest to dydaktyka, która koncentruje się na efektywności procesu uczenia się, jaki zachodzi w ludzkim mózgu. Dzięki współczesnej wiedzy na temat pracy ludzkiego mózgu wiemy już, jakie metody umożliwiają skuteczne uczenie się i zapamiętywanie. Neurodydaktyka pomaga w procesie trwałego zapamiętywania i uczenia się m.in. dzięki nauczaniu poprzez skojarzenia oraz poprzez praktykę. Wiele z tych metod jest możliwych do zaczerpnięcia w lekcjach zdalnych. Dzięki temu także edukacja zdalna może adaptować techniki i metody nauczania, które najbardziej stymulują ludzki mózg.
Jakość zdalnej edukacji i jej efektywność w znaczącym stopniu zależy od metod dydaktycznych zastosowanych przez nauczyciela. Lekcja online polegająca na prowadzeniu wykładu przez gadającą głowę to negatywny przykład tego, jak nie powinno się nauczać online. Neurodydaktyka tymczasem może stanowić doskonałą inspirację do wprowadzenia elementów aktywizujących uczniów. Ponieważ jedną z podstaw neurodydaktyki jest wzmocnienie procesu zapamiętywania, warto korzystać z metod, które pogłębiają zapamiętywanie. Jedną z metod, którą bardzo łatwo można zaadaptować w edukacji zdalnej, jest metoda kształcenia wyprzedzającego.
W pierwszym etapie – aktywizacji – uczniowie zgłębiają temat jeszcze przed lekcją, wykorzystując do tego dostępne, pozaszkolne narzędzia. Może to być szybka dyskusja pod koniec innej lekcji online, albo rozmowa z domownikami, przywołanie dotychczasowej wiedzy lub skojarzeń na dany temat. Następnym etapem jest przetwarzanie, które powinno odbyć się jako przygotowanie do lekcji. Wystarczy, że nauczyciel udostępni na platformie zdalnego nauczania materiały dotyczące danego zagadnienia, a zadaniem uczniów jest przygotowanie na ten temat krótkiej notatki na lekcję. W tym przypadku uczniowie mogą pracować zarówno samodzielnie, jak i w grupach. Następny etap – systematyzacja – powinna odbyć podczas lekcji online. Uczniowie na forum prezentują swoje notatki, a nauczyciel uzupełnia brakujące informacje. W ostatnim etapie – ocenie i ewaluacji – uczniowie powinni móc kilkakrotnie, w różnych odstępach czasu, dokonać powtórzenia informacji i oceny, czy ich wiedza w temacie pogłębiła się. Dzięki zastosowaniu tej metody można przeprowadzić ciekawą lekcję online, z zastosowaniem multimediów, wykorzystaniem pracy zdalnej zarówno podczas wideolekcji, jak i w domu. Uczniowie mają także możliwość pracy w grupie, która w przypadku edukacji zdalnej często bywa zaniedbywana.
Jak widać, zdalna edukacja nie musi być nudna. Tym, co dodatkowo może wpłynąć na jej efektywność, są atrakcyjne treści, dostosowane do potrzeb uczniów. Współcześni uczniowie mają inną percepcję niż uczniowie sprzed czasów powszechnie dostępnego Internetu. Tym samym przyswajanie wiedzy jest bardziej efektywne, jeśli lekcja jest oparta o atrakcyjne dla współczesnych uczniów materiały. Multimedialne treści, ikonografiki, podcasty, filmy – są znacznie bardziej efektywne niż dokumenty tekstowe. Edukacja zdalna musi zatem wykorzystywać wszystkie pozytywne zdobycze techniki, aby angażować ucznia w proces nauczania.
Oprogramowaniem edukacyjnym, które umożliwia wygodne wykorzystywanie dowolnych materiałów cyfrowych, a także prowadzenie lekcji zdalnych za pomocą metod takich jak kształcenie wyprzedzające, jest Documaster Campus dostosowany do instytucji edukacyjnych:
Platforma powstała pod okiem naukowców, pedeutologów, jak również nauczycieli i praktyków. Procesy oraz funkcjonalności platformy w znaczącym stopniu zostały podyktowane przez neurodydaktykę oraz efektywne metody nauczania. Dzięki temu edukacja zdalna może być równie efektywna, jak lekcje prowadzone w klasiee.