Wraz z pandemią koronawirusa i lockdownem w marcu 2020 r. system tradycyjnej edukacji został wywrócony do góry nogami. Ze szkolnych ławek i klas uczniowie i nauczyciele zmuszeni byli przenieść się przed ekrany komputerów we własnych domach. Nauka w pandemii okazała się ogromnym wyzwaniem. Dziś nikt nie ma wątpliwości, że polskie szkoły nie były przygotowane na edukację zdalną w pełnym wymiarze. W efekcie w marcu 2020 r. wszyscy uczestnicy edukacji zostali postawieni przed bardzo trudnym zadaniem jakim była nauka zdalna w pandemii.
Jednym z głównych problemów na początku pandemii, był sam sposób nauczania, czyli edukacja zdalna. W polskich szkołach dotychczas nauka odbywała się tylko stacjonarnie. Zatem ani nauczyciele, ani dyrektorzy nie posiadali wiedzy ani wcześniejszego przygotowania, jak uczyć zdalnie. Ponadto ogromny problem stanowił też brak narzędzi – czyli platformy edukacyjne oraz sprzętu – laptopów, tabletów. W związku z tym w pierwszym kwartale nauki zdalnej bardzo wielu uczniów „zaginęło” w systemie nauki zdalnej. Stało się tak głównie z powodu braku dostępu do internetu, sprzętu lub nieumiejętności odnalezienia się w świecie cyfrowym. Jednakże z czasem fundamentalne problemy musiały być rozwiązane – czy to przez samorządy, czy to przez MEN. W rezultacie nauczyciele otrzymali dofinansowanie na zakup sprzętu, a uczniom samorządy i szkoły udostępniły niezbędny sprzęt. W większości szkół wprowadzono również narzędzia do nauki zdalnej, takie jak Documaster Campus, czy też zintegrowany z naszym systemem MS Teams.
Można by zatem powiedzieć, że część problemów została rozwiązana. Czy aby na pewno?
Narzędzia i sprzęt nie wystarczą, aby zapewnić uczniom wymaganą jakość edukacji, a nauczycielom komfort pracy. Niestety w wielu szkołach praktykowane jest korzystanie z wielu narzędzi, takich jak Documaster Campus, MS Teams, Zoom, Dziennik Elektroniczny, Moodle, Google classroom, e-mail jednocześnie. Jednak jak się okazuje, nie jest do dobre ani dla nauczycieli, ani dla uczniów i rodziców. Pedeutolodzy i praktycy w nauczaniu zdalnym podkreślają bowiem, że im więcej narzędzi, tym większe dysonans i niepokój. Dlatego zwłaszcza teraz – w kompletnie nowej i trudnej sytuacji – uczniowie i nauczycieli powinni korzystać z jednego narzędzia, które nie będzie wywoływało niepewności użytkownika. Takim rozwiązaniem jest Documaster Campus. System łączy w sobie funkcje: elektronicznego tornistra, bazy wiedzy, narzędzi do zdalnych lekcji oraz wideorozmów, a także do archiwizacji lekcji i materiałów edukacyjnych. Więcej informacji o Documaster Campus dla poszczególnych placówek edukacyjnych znajdziecie tu:
Kolejna sprawa to presja, z jaką musieli zmierzyć się nauczyciele. Wielu z nich było niesprawiedliwie krytykowanych, a także przeciążonych pracą w okresie pandemii. Cała odpowiedzialność za realizowanie lekcji zdalnych i realizację programu nauczania w tym trybie, spadła właśnie na nich.
Izolacja, brak kontaktu z rówieśnikami, często większa ekspozycja na ciężką sytuację rodzinną jest również powodem depresji wielu uczniów. To dowód na to, że nie tylko dorośli, ale też dzieci i młodzież ponoszą ogromne koszty psychiczne lockdownu i nauki w pandemii.
Ponieważ jesteśmy blisko nauczycieli, uczniów i studentów, szybko zrozumieliśmy, że w sytuacji kryzysu trzeba szybko reagować. Dlatego już 16 marca 2020 r. ogłosiliśmy, że udzielimy bezpłatnego dostępu do naszego rozwiązania wszystkim placówkom edukacyjnym w Polsce.
(Czytaj na Onet.pl: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/documaster-campus-rozwiazanie-ktore-poprawi-jakosc-zdalnej-edukacji/wpdsz6z )
Wiedzieliśmy jednak, że nawet najlepsze narzędzie nie rozwiąże problemów związanych ze stresem, niepewnością i brakiem umiejętności realizowania lekcji zdalnych. Dlatego wraz z panem Markiem Sieczką z Kuratorium Oświaty we Wrocławiu oraz Instytutem Talentów Flashpoint w Polsce postanowiliśmy zorganizować cykl webinarów dla nauczycieli. Od października 2020r. do kwietnia 2021r. odbyło się 7 ponad dwugodzinnych spotkań, w którym wzięli udział wspaniali prelegenci.
Wszystkie webinary były bezpłatne dla uczestników, a ich celem było wsparcie nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców dzieci i młodzieży szkolnej w nowej, trudnej rzeczywistości.
Nagrania webinarów są dostępne na naszym kanale na Youtube:
21.10.2020 Edukacja w czasach COVId-19. Jak sprostać nowym wymaganiom w szkole i w domu. Co robić inaczej?
24.11.2020 Skuteczne strategie działania w obecnej rzeczywistości – człowiek, zespół, technologia.
9.12.2020: Jak dostosować swoją postawę do zmieniających się warunków – o inteligencji emocjonalnej.
13.01.2021: Nadzieja umiera ostatnia. Dlaczego do uruchomienia motywacji musimy widzieć i czuć sens?
10.02.2021: Odpowiedzialność: szansa, zagrożenie czy przywilej?
10.03.2021: Odważnie o własnej wartości, czyli jak skutecznie zarządzać?
14.04. 2021: Rok nauczania zdalnego za nami. Czego się nauczyliśmy? O tym, jak ważne są: elastyczność, samorozwój, wyrozumiałość oraz szacunek dla odmienności.”